A A A

Dodatek do energii elektrycznej w ramach programu "Aktywny Samorząd 2025"

09.07.2025 Kategoria: Informacje


Dodatek do energii elektrycznej dla nowych użytkowników koncentratora tlenu lub respiratora


Od 1 lipca 2025 roku wniosek o dofinansowanie w ramach programu „Aktywny Samorząd” Obszar E (dodatek na opłaty za energię elektryczną) będą mogły złożyć osoby, które w warunkach domowych korzystają z jednego ze świadczeń:

  • zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie,
  • zespołu długoterminowej opieki domowej dla dzieci wentylowanych, mechanicznie,
  • poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem,
  • hospicjum domowego,
  • opieki paliatywnej,
  • pielęgniarskiej opieki długoterminowej,
  • na podstawie zalecenia lekarza specjalisty.

Uwaga! Jeżeli jesteś osobą, która w warunkach domowych korzysta z jednego z wyżej wymienionych świadczeń, a koncentrator tlenu lub respirator, z którego korzystasz jest wypożyczony lub zakupionego ze środków własnych, będziesz mógł również złożyć wniosek.

W ramach jakiego programu złożyć wniosek o dodatek do energii elektrycznej?

W ramach programu „Aktywny samorząd” Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej.

Jak złożyć wniosek?

Od dnia 11 lipca 2025 roku w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/

W jakim terminie złożyć wniosek?

Wniosek można złożyć do dnia 31 grudnia 2025 r.

W kolejnych latach o terminie przyjmowania wniosków poinformuje PFRON na swojej stronie internetowej, w zakładce komunikaty programy i zadania PFRON aktywny samorząd komunikaty.

Kto może złożyć wniosek?

Wniosek możesz złożyć:

  • we własnym imieniu – gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
  • w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej, nieposiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu osoby, która udzieliła Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej – wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej - portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)).

Co możesz uzyskać ?

Dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną, w związku z tym, że stale, intensywnie korzystasz z koncentratora tlenu lub respiratora i masz zwiększone zużycie energii elektrycznej. Dodatek ten otrzymasz w formie refundacji poniesionych kosztów energii elektrycznej, czyli po ich opłaceniu.

Jaka jest wysokość dodatku?

100 zł miesięcznie.
Pamiętaj, że dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną jest ograniczony czasowo. Otrzymasz go maksymalnie na okres 6 miesięcy (po 100 zł miesięcznie) i minimalnie na okres 3 miesięcy (po 100 zł miesięcznie).

Dodatek wypłacany jest za pełny miesiąc, nawet jeśli opłaciłeś energię lub rozpocząłeś wentylację w trakcie miesiąca.

Ponieważ w programie w przypadku Obszaru E obowiązuje zasada refundacji kosztów poniesionych do 180 dni przed złożeniem wniosku, nowi adresaci pomocy – użytkownicy koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych, którzy złożą wniosek do dnia 30 lipca 2025 roku, mogą ubiegać się o dodatek za 6 miesięcy – począwszy od stycznia 2025 roku.

Wniosek złożony po tej dacie (np. 31 lipca 2025 roku) może obejmować dodatek najwcześniej od lutego 2025 roku.

Ile miesięcy może obejmować wniosek?

Trzy, cztery, pięć lub sześć miesięcy. Dofinansowanie w formie dodatku możesz uzyskać raz w miesiącu.

Jeden wniosek o dofinansowanie, musi obejmować dodatek za co najmniej 3 miesiące, ale nie więcej niż za 6 miesięcy.

Kto obsługuje Twój wniosek?

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mielcu - wnioski są rozpatrywane przez samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania.

Sprawdź zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!

Pamiętaj, że to podstawa do wypłaty dodatku w ramach Twojego wniosku.

Sprawdź, czy wszystkie dane w zaświadczeniu zostały uzupełnione i czy zostało ono podpisane.

Zaświadczenie może być podpisane

  • przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem oraz opieczętowane pieczątką imienną osoby, która go podpisała,

lub

  • przez osobę upoważnioną przez tę placówkę oraz opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową).

 

W razie pytań i wątpliwości bliższych informacji dotyczących refundacji opłaty za energię elektryczną można uzyskać w siedzibie PCPR w Mielcu (pok.20) lub telefonicznie pod numerem telefonu 17 78 00 475