Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności został powołany przez Starostę Powiatu Mieleckiego po uzyskaniu zgody Wojewody Podkarpackiego. Działa od 1999 roku.
Zespół zajmuje się;
Zespół działa na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2018r. poz.511 z późn. zm.) oraz rozporządzeń wykonawczych do ww. ustawy, tj.:
Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. 2018r. poz.511 z późn. zm.) osoby, które nie ukończyły 16 roku życia zaliczane są do osób niepełnosprawnych, jeżeli mają naruszoną sprawność fizyczną lub psychiczną o przewidywanym okresie trwania powyżej 12 miesięcy, z powodu wady wrodzonej, długotrwałej choroby lub uszkodzenia organizmu, powodującą konieczność zapewnienia im całkowitej opieki lub pomocy w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych w sposób przewyższający wsparcie potrzebne osobie w danym wieku.
Zgodnie z definicjami zawartymi w art. 3 ust. 1 pkt 1, 2, 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2018r. poz.511 z późn. zm.) osoby, które ukończyły 16 rok życia zaliczane są do jednego z trzech stopni niepełnosprawności:
Pracownicy Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Mielcu, udzielają również mieszkańcom powiatu mieleckiego pełnej informacji w zakresie ulg i uprawnień przysługujących osobom niepełnosprawnym tj.: ulgi w przejazdach MKS, PKS, PKP, ulgi telekomunikacyjnej, ulgi w opłacie abonamentu RTV, możliwości uzyskania karty parkingowej, możliwości korzystania z dofinansowania udziału w turnusach rehabilitacyjnych, zakupu sprzętu ortopedycznego, likwidacji barier architektonicznych, oraz z możliwości skorzystania z odpisu od podatku przysługującego osobie niepełnosprawnej - w stopniu umiarkowanym i znacznym, możliwości uzyskania wsparcia i pomocy w instytucjach realizujących zadania w zakresie pomocy społecznej, realizowanych programów na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym programów dotyczących młodzieży niepełnosprawnej, umożliwiających uzyskanie środków finansowych na pokrycie kosztów nauki w szkołach wyższych (np. Program „Student").
W skład Zespołu wchodzą:
których na wniosek Przewodniczącego powołuje Starosta Powiatu Mieleckiego.
Każdorazowo, w postępowaniu orzeczniczym o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności, uczestniczy od 3 do 5 osób - członków składu orzekającego. Są to:
Przewodniczący Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności wyznacza członków składu orzekającego: lekarza właściwego ze względu na rodzaj schorzenia dla rozpatrzenia danej sprawy (internistę, pediatrę, psychiatrę, neurologa, okulistę, pulmunologa, laryngologa, endokrynologa) oraz pozostałych członków składu orzekającego. Termin załatwienia wniosku wynosi 30 dni.
SKŁADANIE WNIOSKÓW
Do wniosku o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności należy dołączyć:
Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz.U. 2015r., poz. 1110) osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydane na czas określony może wystąpić z wnioskiem o wydanie orzeczenia o ponowne ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności, nie wcześniej niż 30 dni przed upływem ważności posiadanego orzeczenia, jeśli nie nastąpiło pogorszenie stanu zdrowia.
Do wniosku o wydanie orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień należy dołączyć:
Do wniosku o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej należy dołączyć:
Posiedzenia składów orzekających odbywają się w wyznaczonych terminach w siedzibie Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Mielcu. Zespół dysponuje pomieszczeniami spełniającymi warunki organizacyjne i techniczne, zapewniającymi swobodny dostęp osobom niepełnosprawnym. Są to:
Siedziba - ul. Żeromskiego 34, 39-300 Mielec
Telefony:
Przewodniczący Beata Kardyś - (017) 78-00-470
Sekretarz Anna Sędłak - (017) 78-00-477
Pracownicy obsługi administracyjnej - (017) 78-00-477, 78-00-478, 78-00-479
Fax - (017) 78-00-473
Adres e-mail - pzo@pcprmielec.pl
Godziny urzędowania:
Poniedziałek - Piątek w godz: 7:30 - 15:30