A A A

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności

DOKUMENTY DO POBRANIA: 

Wniosek o wydanie orzeczenia dla osoby powyżej 16 roku życia:

1. Wniosek o wydanie orzeczenie o stopniu niepełnosprawności / ponownego wydania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności uwzględniającego zmianę stanu zdrowia- wniosek_dla_osoby_doroslej-4.docx

2. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia - zaswiadczenie_lekarskie_o_stanie_zdrowia-4.doc

Wniosek o wydanie orzeczenia dla osoby do 16 roku życia :

1. Wniosek o wydanie orzeczenie o niepełnosprawności / ponownego wydania orzeczenia o niepełnosprawności uwzględniającego zmianę stanu zdrowia -wniosek_dla_osoby_przed_16_rokiem_zycia_1.doc

2. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia - zaswiadczenie_lekarskie_o_stanie_zdrowia-2.doc

Do wniosku o wydanie orzeczenia  o niepełnosprawności należy dołączyć:

  • zaświadczenie o stanie zdrowia wypełnione na druku do potrzeb orzekania
    o niepełnosprawności, wydane nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku,
  • inne dokumenty niezbędne do ustalenia niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności (kserokopia dokumentacji medycznej potwierdzona za zgodność z oryginałem).

Jeżeli wniosek o wydanie kolejnego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności został złożony w okresie ważności odpowiednio orzeczenia ustalającego niepełnosprawność albo orzeczenia ustalającego stopień niepełnosprawności, to zachowuje ono ważność do dnia wydania kolejnego ostatecznego orzeczenia, nie dłużej jednak niż do ostatniego dnia szóstego miesiąca następującego po dacie określającej tę ważność. Po otrzymaniu ww. wniosku, przewodniczący powiatowego zespołu wydaje niezwłocznie zaświadczenie potwierdzające złożenie tego wniosku oraz określające termin ważności dotychczasowego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności.

Osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności wydane na czas określony może wystąpić do powiatowego zespołu z wnioskiem o wydanie kolejnego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności nie wcześniej niż 2 miesiące przed upływem terminu ważności posiadanego orzeczenia.

Osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności może wystąpić do powiatowego zespołu z wnioskiem o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności orzeczenia o niepełnosprawności.

W przypadku zmiany stanu zdrowia osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności może w okresie ważności tego orzeczenia wystąpić do powiatowego zespołu z wnioskiem o wydanie orzeczenia uwzględniającego zmianę stanu zdrowia.

Oświadczenie o zrzeczeniu sie prawa do odwołaniaoswiadczenie_o_zrzeczeniu_sie_prawa_do_odwolania_1.docx

Wniosek o wydanie legitymacji:

1. wniosek o wydanie legitymacji  - wniosek_na_legitymacje_osoby_niepelnosprawnej-1.pdf

Do wniosku o wydanie legitymacji  należy dołączyć:

  • kserokopię prawomocnego orzeczenia o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub prawomocnego orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień
  • 1 zdjęcie.

Możliwe jest wydawanie legitymacji osoby niepełnosprawnej w postaci dokumentu mobilnego zwanej jako ,,mLegitymacja ON'' - wniosek_mlegitymacja_on.docx

mLegitymacja ON udostępniana jest osobie niepełnosprawnej lub jej przedstawicielowi ustawowemu po uwierzytelnieniu przy użyciu certyfikatu podstawowego, w aplikacji mObywatel.

mLegitymacja ON jest udostępniana przedstawicielowi ustawowemu osoby niepełnosprawnej po uprawomocnieniu się orzeczenia, jeżeli wniosek o ustalenie niepełnosprawności albo o ustalenie stopnia niepełnosprawności osoby, która go złożyła, zawiera dane tego przedstawiciela ustawowego. Przedstawiciel ustawowy osoby niepełnosprawnej, którego dane nie są zawarte we wniosku o ustalenie niepełnosprawności albo o ustalenie stopnia niepełnosprawności, składa do Powiatowego Zespołu Do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Mielcu wniosek o wydanie mLegitymacji ON

Wniosek o wydanie karty parkingowej:

1. wniosek o wydanie karty parkingowej - wniosek_o_wydanie_karty_parkingowej-1.pdf

Do wniosku o wydanie karty parkingowej  należy dołączyć:

  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej
  • aktualną fotografię o wymiarach 35mm x 45mm
  • kserokopię orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności

Opłatę za wydanie karty parkingowej w wysokości 21zł można wpłacić bez prowizji w samoobsługowych kasach-opłatomatach, które znajdują się w budynkach Starostwa Powiatowego w Mielcu, ul. Wyspiańskiego 6 lub ul. Sękowskiego 2B oraz w kasach Banku PKO BP znajdujących się w Urzędzie Miasta, ul. Żeromskiego 26. Ponadto wpłaty można dokonać w każdym innym banku - z uwzględnieniem prowizji

na nr konta: 50 1020 4391 0000 6102 0167 5552

Dane do przelewu: Powiat Mielecki, ul. Wyspiańskiego 6, 39-300 Mielec
Tytułem: opłata za wydanie karty parkingowej (dot. Imię i nazwisko osoby zainteresowanej)

INFORMACJE OGÓLNE

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności  zajmuje się;

  • orzekaniem o niepełnosprawności osób, które nie ukończyły 16 roku życia,
  • orzekaniem o stopniu niepełnosprawności osób, które ukończyły 16 rok życia,
  • wydawaniem orzeczeń do ulg i uprawnień dla osób posiadających orzeczenia
    o inwalidztwie lub niezdolności do pracy,
  • wydawaniem legitymacji dokumentujących niepełnosprawność lub stopień
    niepełnosprawności,
  • wydawaniem kart parkingowych.

Zespół działa na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych  oraz rozporządzeń wykonawczych do ww. ustawy, tj.:

  • rozporządzenia MGPiPS z dnia15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności
    i stopniu niepełnosprawności ,
  • rozporządzenia MPiPS z dnia 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny
    niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych  osoby, które nie ukończyły 16 roku życia zaliczane są do osób niepełnosprawnych, jeżeli mają naruszoną sprawność fizyczną lub psychiczną o przewidywanym okresie trwania powyżej 12 miesięcy, z powodu wady wrodzonej, długotrwałej choroby lub uszkodzenia organizmu, powodującą konieczność zapewnienia im całkowitej opieki lub pomocy w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych w sposób przewyższający wsparcie potrzebne osobie w danym wieku.

Zgodnie z definicjami zawartymi w art. 3 ust. 1 pkt 1, 2, 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych osoby, które ukończyły 16 rok życia zaliczane są do jednego z trzech stopni niepełnosprawności:

  • do znacznego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej i wymagającą, w celu pełnienia ról społecznych, stałej lub długotrwałej opieki i pomocy innych osób w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji.
  • do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej lub wymagającą czasowej albo częściowej pomocy innych osób w celu pełnienia ról społecznych.
  • do lekkiego stopnia niepełnoprawności zalicza się osobę o naruszonej sprawności organizmu powodującej w sposób istotny obniżenie zdolności do wykonywania pracy, w porównaniu do zdolności, jaką wykazuje osoba o podobnych kwalifikacjach zawodowych z pełną sprawnością psychiczną i fizyczną, mającą ograniczenia w pełnieniu ról społecznych dające się kompensować przy pomocy wyposażenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze lub środki techniczne.

Każdorazowo, w postępowaniu orzeczniczym o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności, uczestniczy co najmniej 2 członków składu orzekającego. Są to:

  • lekarz, jako przewodniczący składu orzekającego,
  • pracownik socjalny oceniający występujące ograniczenia w zdolności do samodzielnej egzystencji i pełnieniu ról społecznych oraz stopień uzależnienia od innych osób w codziennym funkcjonowaniu,
  • doradca zawodowy dokonujący oceny posiadanych kwalifikacji i predyspozycji zawodowych oraz indywidualnych przeciwwskazań do wykonywania zatrudnienia,
  • psycholog, który bada występowanie dysfunkcji psychicznych warunkujących trudności w samodzielnym funkcjonowaniu.


KONTAKT

Siedziba - ul. Żeromskiego 34, 39-300 Mielec

Telefony:           

Przewodniczący Beata Kardyś - (017) 78-00-470

Sekretarz Anna Sędłak - (017) 78-00-477

Pracownicy obsługi administracyjnej - (017) 78-00-477, 78-00-478, 78-00-479

Fax - (017) 78-00-473

Adres e-mail - pzo@pcprmielec.pl

Godziny urzędowania:

Poniedziałek - Piątek w godz: 7:30 - 15:30