A A A

Program "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej" - edycja 2019-2020

13.02.2020 Kategoria: Informacje


Powiatowe Centrum Pomocy Rodziny w Mielcu realizuje Program „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” – edycja 2019-2020 ,  na podstawie uchwały Rady Powiatu Mieleckiego Nr XV/156/2020 z dnia 29 stycznia 2020r. o przystąpieniu do realizacji Programu.

Celem programu jest wprowadzenie usługi asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia dla pełnoletnich osób niepełnosprawnych w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, ograniczenie skutków niepełnosprawności oraz stymulowanie osoby niepełnosprawnej do podejmowania aktywności i umożliwienie realizowania prawa do należytego życia, przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność oraz wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych. 

Źródłem finansowania są środki Funduszu Solidarnościowego, którego główną ideą jest min. wsparcie społeczne osób niepełnosprawnych.            

Program adresowany jest do osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej orz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo orzeczenie równoważne do wyżej wymienionych, które wymagają usługi asystenta w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, zwanych „Uczestnikami Programu”.

 Usługi asystenta osoby niepełnosprawnej mogą świadczyć:

  1. osoby posiadające dyplom potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w zawodzie asystent osoby niepełnosprawnej,
  2. osoby z wykształceniem przynajmniej średnim posiadające, co najmniej roczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym.

  Usługi asystenta osoby niepełnosprawnej nie mogą świadczyć:

  1. osoby będące członkami rodziny,
  2. opiekunowie prawni,
  3. osoby faktycznie zamieszkujące razem z Uczestnikiem Programu.

 Usługi asystenta  osoby niepełnosprawnej  polegają na pomocy asystenta w:

  1. wyjściu, powrocie oraz/lub dojazdach w wybrane przez Uczestnika Programu miejsce (np.: dom, praca, placówki oświatowe i szkoleniowe, placówki służby zdrowia i rehabilitacyjne, świątynie, gabinety lekarskie, urzędy, znajomi, rodzina, instytucje finansowe, wydarzenia kulturalne/rozrywkowe/społeczne/sportowe itp.);
  2. wyjściu, powrocie oraz/lub dojazdach na rehabilitację i zajęcia terapeutyczne;
  3. zakupach, z zastrzeżeniem aktywnego udziału uczestnika Programu przy ich realizacji;
  4. załatwianiu spraw urzędowych;
  5. nawiązywaniu kontaktów/współpracy z różnego rodzaju organizacjami;
  6. korzystanie z dóbr kultury (tj. muzeum, teatr, kino, galeria sztuki, wystawy itp.)

W ramach usług asystenta nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019r. poz. 1507,z późn. Zm.) , a także usługi o których mowa w Programach Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn. „Opieka wytchnieniowa” oraz „Usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych”.

Usługi asystenta osoby niepełnosprawnej mogą być realizowane przez 7 dni w tygodniu, w godz. 7:00- 22:00,  a limit godzin usług asystenta przypadającego na 1 uczestnika Programu wynosi nie więcej niż 30 godzin miesięcznie.

W ramach programu  asystent osoby niepełnosprawnej ma zapewnione:

  1. wynagrodzenie (koszt jednej godziny zegarowej wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi asystenta nie może przekroczyć 30 zł);
  2. zwrot kosztów zakupu biletów komunikacji publicznej;
  3. koszty ubezpieczeń OC i NNW związanych ze świadczeniem usługi asystenta.

 Aby skorzystać z usługi asystenta osoby niepełnosprawnej należy złożyć:

  1. kartę zgłoszenia do Programu Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej;
  2. oświadczenie Uczestnika Programu;
  3. oświadczenie dotyczące korzystania z usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych;
  4. zgodę na przetwarzanie danych osobowych wraz z klauzulą informacyjną o przetwarzaniu danych osobowych.

 Czas trwania programu – 2020 r.

 

UWAGA:

Uczestnik Programu (bez względu na sytuację materialną) nie ponosi odpłatności za udział w Programie.

 

Więcej informacji można uzyskać w pok. 17  pod numerem telefonu 17 7800470.

program_asystent_osobisty_osoby_niepelnosprawnej_-_edycja_2019-2020-1.pdf

https://www.gov.pl/web/rodzina/ruszaja-uslugi-asystenta-osobistego-dla-osob-niepelnosprawnych

Formularze i dokumenty do pobrania w dziale "Wnioski i dokumenty - Program Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej - edycja 2019-2020", lub w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mielcu, ul. Żeromskiego 34, 39-300 Mielec